Forumindex www.707.sailfast.se
Forum för 707-seglare!
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Gamalt tidningsreportage 707-Test!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 707-forum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebmiax



Registreringsdatum: 20 mars 2009
Inlägg: 113
Ort: Falkenberg

InläggPostat: 2009-11-17 22:01:55    Rubrik: Gamalt tidningsreportage 707-Test! Svara med citat

Hejsan,
Tomas J. skickade, för en tid sedan, över scannade dokument till mig. Det var ett båt-test av 707:an!
Meningen var att jag skulle skriva rent texten på ett text-dokument och skicka tillbaka. Tomas skulle, när han fick text-dokumentet, scanna av bilderna i tidningen och lägga ut detta på hemsidan.
Eftersom detta troligen aldrig kommer att hända så skickar jag med texten här på forumet istället. Håll till godo.

/Michael


BfA provseglar 707

Dagseglare med jollekänsla

Fantastiskt, den planar ju! I en vindby på dryga 15 meter per sekund forsar vi iväg över det gråa västkustvattnet. Båten vi sitter i heter 707 – en billig självbyggarbåt som blivit mycket omtyckt i Göteborgsområdet.

Reportage: Mats Hagman – Janne Lundladh (foto)

Här är receptet: 250 kg plast, 130 kg väv, 40 kg gelcoat, 4 kg härdare, 11 st skivor balsa, några stålrollrar, penslar, tejp och 10 kg aceton.
Lägg därtill 5 dars plastning rågat, någon veckas effektivt arbete med beslagsmontering och inredning, så har du en snabb och rolig dagseglare till ett vettigt pris – 18.000 kr helt segelklar.

Idéen bakom 707 kommer från en grupp seglingsintresserade ingenjörer på Volvo i Göteborg. De gav sig sjutton på, att ”nog skall man kunna göra en båt som är snabbare och billigare än allt annat”. I spetsen för gruppen fanns Gösta Edvardsson som tillsammans med sin bror Gunnar började rita på 707:an.
Till en början gjordes båten enbart på Volvo efter arbetstidens slut. Efter ett tag fick Kvarnfallets Varv i Göteborg upp ögonen för den och tog upp den i sitt självbyggarprogram.
Hos Volvo har man fortfarande kvar ett par formar och personalen där kan bygga båten för några tusenlappar billigare – en personalförmån.
Självbyggarna på Kvarnfallets Varv ska betala 8.000 kr senast 7 dagar efter byggets start. Det är priset för materialet i skrov och däck. Under byggets gång får de handledning hu man plastar och gelcoaten läggs av proffs. Plastningen tar mellan 5 och 10 dagar. Därefter vidtar inredningsarbete för de som inte vill ha en tom båt invändigt. Många siktar nämligen enbart på kappsegling och seglar båtarna nästan helt tomma. Hittills har inredningen gjorts i plywood, men snart finns det formar för en basinredning i plast.

Liten invändigt
Invändigt är båten aningen spartansk. I stort finns här kojer för två vuxna och kanske ett eller högst två barn.
Det enda stuvutrymmet finns under sittbrunnsnedgången och är i minsta laget. Här kan man få rum med ett kök och lite ombyteskläder, men inte mer. Sitthöjden i ruffen är dessutom för låg för att man ska kunna sitta bekvämt en längre stund.
Sittbrunnen består i stort sett av en durk, det finns inga tofter eller stuvutrymmen. Den är i gengäld rätt stor. På båda sidorna finns självlänsar. Rorsman och besättningen sitter på däcket under gång.
När båten lutade ordentligt saknade vi dock hängband eller en list i mitten att ta spjärn mot. Storskotskenan sitter på ett bridgedäck.

Lättseglad
707 är avsedd att kunna seglas av en person. Riggen är därför av 7/8-delstyp och focken är försedd med ”selftacker”, d v s focken gå automatiskt över i slagen och den behöver inte skotas om på den nya bogen. För detta krävs en tvärgående skotskena på fördäck och flera hål i fockens skothorn att välja bland, eftersom skotpunkten inte kan flyttas bakåt eller framåt.

Planar som en jolle i hårdvind
Vi provade båten i ca 15-18 meters vind och då komme 707 till sin rätt. Visserligen hade vi revat storen med bindrevet ett steg, men det gick undan värre ändå. Tack vare den flata bottnen fick vi upp den i planing på slörarna och det kändes som att sitta i en Finnjolle med ruff. Den djupa och smala kölen gör båten mycket känslig på rodret. När vi såg båten förtöjd i land, tyckte vi, att stäven var onormalt låg och befarade, att den skulle kunna dyka på hårda undanvindar. Men några sådana tendenser kännde vi aldrig av.
Konstruktören försvarar den låga stäven med, att den annars skulle utgöra ett stort luftmotstånd och eftersom det inte finns några skarpa slag i stävpartiet, elimineras chanserna till skärningar och obehagliga dyk.
På kryss tog vi bra höjd och styvheten har vi inget att invända mot. I mycket lätt vind tror vi dock, att den är något underriggad. Revningen blir aktuell först i vindstyrkor upp mot 12 meter per sekund.
Flera 707:or har deltagit i de senaste två årens Tjörn Runt och de bästa har hamnat på 10:e respektive 38:e plats.
Det kappseglas också flitigt i mindre regattor på västkusten där nästan alla 707:or finns. Strikta klassbestämmelser har utarbetats och alla båtar är i stort sett identiska. Det höjer andrahandsvärdet. För en något år begagnad 707 kan ägaren räkna med att få ut mellan ca 22.000 till 25.000 kr.
På ost- och sydkusten finn det inte många båtar ännu, eftersom de endast byggs på västkusten. Planer finns dock på att försöka få fram byggherrar över hela landet. För närvarande finns ca 90 båtar i sjön.

Ingen familjebåt
Vad man bör göra klart för sig är, att 707 inte är en familjebåt. Den är inte avsedd och passar heller inte, för en familj med barn. Vad man i bästa fall kan tänka sig är helgutflykter, men eftersom utrymmena är så begränsade, kan vi inte rekommendera den för mer än två personer. Dessa måste också vara beredda på, att leva ganska primitivt under semesterveckorna. Det är i första hand de få stuvutrymmena som begränsar båten. Komforten har fått ge vika för de goda seglingsegenskaperna.
Ett vettigt alternativ är dock båten för lite yngre människor, som inte har råd med en dyr segelbåt. Det märks också på de som bygger båten. De är för det mesta mellan 15 och 30 år.

Robin Roman, heter en av de unga grabbarna som själv byggt en båt. I hans kassabok kan vi läsa följande:
Plastning av skrov och däck samt durk, 8.000 kr. Köl (järn), 2.000 kr. Segelklar båt, 14.000 kr. Fullt klar inredning, spinnakerutrustning, totalt 19.000 kr.
Beslagspaket köpta han genom Kvarnfallets Varv. Masten kom från Selden och seglen från Boding.
Idéen bakom 707 (att göra den snabbare och billigare än allt annat), har kanske inte helt införlivats, men resultatet är i alla fall slagkraftigt. Det visar inte minst den popularitet som den har fått på västkusten...och snart på syd- och ostkusten.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 707-forum Alla tider är GMT + 3 timmar
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.