Forumindex www.707.sailfast.se
Forum för 707-seglare!
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


nybörjare HYUNDAI CUP

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 707-forum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nygammal



Registreringsdatum: 13 mars 2011
Inlägg: 12

InläggPostat: 2011-08-28 14:39:25    Rubrik: nybörjare HYUNDAI CUP Svara med citat

Måste skriva av mig min frustration! Årets första och enda kappsegling blev en härlig men ändå väldigt frustrerande upplevelse. Efter att ha konstaterat att det bara blev brorsan och jag som skulle segla fick vi anpassa oss efter det. Tränade några gånger innan och bestämde att köra spinnaker på två. Vädret såg ut att bli fantastiskt, sol och 6-10 m/s sydostlig vind, och vi hade börjat känna igen oss i manövrar från den förra 707:an jag haft för 20 år sedan.

Första lilla abret som dök upp var mätbrevet, där jag upptäckte att de felaktigt uppgett bara ett försegel i stället för två. Ingen tid att ändra, men oftast undviker man ju försegelskiften ute på banan ändå. På två pers kändes focken som bästa valet om vindarna skulle kunna gå upp mot 10 i byarna. Banan går först skyddat för att sedan gå ut på öppnare vatten. Sydost skulle innebära kryss och ganska brant slör på stora delar av banan, vilket skulle kunna vara idealiskt för 707:an, i synnerhet som det var omvänd SRS så att vi kunde ha fri vind stora delar av banan innan 40 och 50- fotarna eventuelllt:) skulle komma ikapp.

När seglingsledningen skjutit fram skepparmötet från 8.30 till 9.00 började min irritation, eftersom första start gick 10.00 och vi var tredje båt att starta och vi skulle segla oss ut ur hamnen först. Banan hade jag järnkoll på eftersom den gick på hemmaplan och banan legat ute i inbjudan. Hade kollat alla rundningar, en del fasta (fyrar, öar) och andra sjömärken. Ändå är det frustrerande när man plötsligt får bråttom ut till start. Några småändringar i banan som jag rafsade ner, sen fick vi äntligen 9.25 vår starttid (10.10.12). Iväg och ut bara för att konstatera att vinden var ca 3 m/s rakt ostlig vilket innebar pendlande mellan en öppen bidevind till halvvind. Helt fel med focken! Vi fick bara använda ett försegel och därute skulle kryssen med genua på två personer bli för tuff, men kunde det verkligen öka så pass på kort tid?

Omega 28:an och Maxi Magicen som startade innan hade kommit iväg och vi gick upp mot startlinjen. Vinden bara försvann och vi blev liggande och guppade fram mot linjen. Närmare 10sek sena i starten! Utan en enda båt som startar samtidigt. Det kändes verkligen som riktiga nybörjartakter att inte ligga på linjen och bara gå över när vi skulle. Jobbigt! Fokusera framåt var ledordet för dagen och vi började jaga Maxi Magic. I den lätta vinden med fock försökte vi vara optimala i att utnyttja de kraftigt vridande byarna och snart var vi ikapp och förbi Maxin och vi närmade oss omegan hela tiden. Ner till första rundningen var vi nästan ikapp och vinden hade ökat till ca 5-6. Sjön var extremt gropig, som den alltid är vid inloppet till Yttre Gården, och vinden motsvarade inte sjön. Det var svårt att få driv genom sjöarna med focken. Fortfarande varvinden snarast ostlig vilket gjorde att spinnakertankarna fick läggas undan. Det var bara exakt samma öppna bidevind. Djävligt frustrerande när man har kortast vattenlinje i hela fältet! Rundningen blev ändå riktigt bra och vi var nästan ikapp omegan. Hade man bara fått hissa.... Bort med de tankarna och fokusera, jag hade glömt hur slut i skallen man blir av att kappsegla.

Vi hade bra båtfart och jag hade full sjå att undvika att braka in i de branta sjöarna. Några ögonkast bakåt efter rapporter från brorsan gjorde att jag kunde konstatera att Mälar 30:an med Pär Lindforss kom forsande med sin 11 meters vattenlinje. Vi skulle ändå vara första båt i fältet en stund efter andra rundning. Rundningen gick riktigt fint den med och nu skullle vi sträcka ned mot Skrapans fyr som jag varit och kollat grundflaken kring för att kunna runda bra. Sjysst känsla när vi höll upp och for förbi Omegan i lovart. Efter en stund såg jag att Mälar 30:an höll upp så högt han kunde. Jag fattade inte riktigt vad han höll på med, tänkte att kanske vill han ha en öppnare bog ned mot fyren eftersom sjön var så grov. När brorsan rapporterade att ytterligare tre båtar rundat bakom oss och höll upp efter Mälar 30:an kände jag först en liten skadeglädje, eftersom jag trodde att de bara följde honom. Snart började en obehaglig misstänksamhet sprida sig hos mig. Efter att ytterligare två båtar höll upp skickade jag raskt ned brorsan från hans viktiga plats på relingen för att hämta banbeskrivningen. De hade ändrat rundningen från Skrapans fyr till
den jävla västpricken Västergrund! jag hade hört att bana A gällde och hade sedan suttit och sovit när de läste upp rundningarna, säker på bana A som jag var. Ett raskt panikslag och sedan ljudliga svordomar som hördes över till Estland! Jag kunde inte sluta skrika ut mina förbannelser över min egen oduglighet när jag såg båt efter båt passera vid rundningen. Vi hade tappat minst 5min på missen och seglingen var förstörd på ett nybörjarmisstag. Ingen kunde jag skylla på heller.

Brorsan lyckades få mig att titta framåt och konstatera att Omegan gjort samma misstag som vi och fortfarande var efter oss. Även Maxin var märkligt nog fortfarande bakom oss.

Nu följde en lång sträckbog ända upp mot Mysingen och Ventlandsgrund. Här hade vi sett framför oss en brant slör med spinnaker i 8-10 knop. Istället låg vi med skvalpsjö och fock i 6 sek. Första båt att komma ikapp oss efter vår frustrerande rundning var SolidTango, arcona 32. Sedan följde ett koppel innan nästa rundning. Wasa 55, Compis 363, och fler 1.20-1.28 båtar. Även en smaragd drog sakta förbi. Inte så upplyftande, men vi lyckades repa lite mod inför utsikten att efter nästa rundning skulle det åtminstone finnas möjlighet att slänga upp spinnakern. Vinden hade sakta ökat och var kanske uppe runt 7-8 nu, fortfarande skulle bogen ned mot Örngrund innebära en svår avvägning om att sätta eller inte och många valde att avstå. Vi tänkte först vänta till Örngrund, men ångrade oss och tänte att det är lika bra att chansa när vi ändå ligger så pyrt till. Lite snabba tankar och förberedelser skulle det visa sig...

Som tredje eller fjärde båt gjorde vi ett försök med spinnaren, samtidigt som 1.30-1.35 båtarna började komma ikapp oss. På två har man inte så mycket marginaler när spinnakern ska upp och den gropiga sjön gjorde att brorsan stutsade omkring på ett närmast omanligt sätt på fördäck när bommen skulle upp. Det började också bli rejält trångt med båtar, vi befann oss nu någonstans mitt i fältet. Fortfarande lyckades jag hålla min i lovart med fri vind och broachmånSmile Upp kom spinnakern och jag drog och drog i lovartsgajen för att få fram halsornet så det skulle fylla. Något (fockskotet?) hade satt sig vid suggan och gjorde det omöjligt att få fram den. Raskt började den fylla åtsidan och bakåt och det blev bråttom att ta ned igen. Villervallan med linor i brunnen var nu inte att leka med, men vi var fast beslutna att inte låta någon tid gå till spillo. Efter att snabbt ha vikt om och kollat allt gjorde vi en exakt kopia av förra sättningen! Självförtroendet vacklade nu något men vi peppade oss att vi ändå skulle hinna få lite spinnakeråka innan vi måste gippa och åka in mot Nynäs på en inte fullt så brant slör. Äntligen!!! Pang, sa det så var i plötsligt förbi tre av de som just passerat oss. Vi låg en lång stund och kände oss kaxiga bredvid en Farr 30, medsamma surfar och båtfart. Pendlingar och trångt, med en 50-fotare som man inte gärna ville få i sidan såg vi hur båt efter båt fick enorma problem vid sista rundningen. Det såg lite kaotiskt ut och vi bestämde oss att ta ned innan rundning och inte försöka hålla spinnakern på den sista branta bogen. Tur det eftersom två 40-fotare snurrade strax framför oss efterrundningen och med spinnakern hade det varit svårt att komma förbi oskadd!

Sista biten in mot mål läade det rejält igen och focken var väldigt liten. Nåväl, vi såg aldrig till Banner 28:an från klubben som vi fruktat. Kanske slog vi dem? Ja, faktiskt med nöd och näppe. Vi kom i mål med ett tjugotal båtar bakom oss, men stod först där med en resultatlista som bara visade seglad tid, utan tillägg för SRS-talet. Hur kunde vi komma så långt ned? Bara tre båtar efter oss i listan. Kanske kunde vi skylla på förfördelad vind och bansträckning för de med lång vattenlinje? Så kom jag plötsligt att tänka på mina fasansfulla misstag och bestämde mig för att vara tyst och lida.

Men så visade det sig att andra gjort värre misstag än jag och delat ut priser till fel båtar, idag kom den rätta listan. Pinsamt! Jobbigt för min klubb och extremt tråkigt för alla inblandade pristagare. (Framförallt då priserna är av den digniteten de är; förstapris en bil.)Lösningen blev att Bertil Söderberg beslutade att ge en bil till, trots att han inte på något sätt kunde lastas för misstaget! Nåväl, resultatet blev istället 42:a av 54 båtar,inte precis något att skryta med.

Sammanfatningsvis kan inget skyllas på båten, men handhavandet. Handhavandet.... Många individuella missar, dålig förberedelse...... men förbannat kul! Det kunde förstås gärna ha fått vara färre långa sträckbogar, fler möjligheter att misslyckas med spinnakersättningar:)) och mera bonnkryss. Kanske kan det vara värt att hålla på lite mer med det här..... övning ger förhoppningsvis en viss färdighet Mvh Per Swe 66 Varg







Embarassed
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TomasJ
Site Admin


Registreringsdatum: 23 september 2006
Inlägg: 147

InläggPostat: 2011-08-30 10:38:25    Rubrik: Svara med citat

Tack för en uppriktig rapport Very Happy Förstår frustrationen till fullo och känslan av maktlöshet. Men som sagt kul att du delar med dig, tror vi är många som kan känna igen oss idet du berättar Cool Och nästa år, då jävlar Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nygammal



Registreringsdatum: 13 mars 2011
Inlägg: 12

InläggPostat: 2011-08-30 18:03:41    Rubrik: Svara med citat

Revanchlusten är i varje fall stor Laughing Kul var att se att båtfarten på de bogar vi ska vara snabba verkade bra. Man upptäcker också mycket smågrejor att förändra till nästa gång. Vore riktigt kul och än mer lärorikt om man lyckades få ihop ett gäng 707:or förstås! Mvh Per

(Läs gärna på Blur om strulet med Hyundai Cup. För övrigt en fantastisk tävling i en ännu mer fantastisk miljö, Nynäshamn Very Happy )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> 707-forum Alla tider är GMT + 3 timmar
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.